Pyöräily talvella on säästä ja tien kunnosta riippuen usein haastavaa. Suomen pitkä talvi ehtii näyttää monenlaista säätä vesisateesta vaakatasossa puhaltavaan lumituiskuun, plussakelistä paukkuviin pakkasiin. Puhumattakaan mitä tien pinta voi olla näissä säissä. Puhdas tasainen tai hiekoitettu asfaltti, peilijäässä, luminen, auraamaton luminen.. Hyvällä tuurilla hetken auringonpaiste mutta suurimmaksi osaksi harmaus ja säkkipimeä sekä kaikki siltä väliltä on suomalaiselle pyöräilijälle tuttua. Haasteita talvipyöräilyyn liittyen siis löytyy.
Joissain kaupungeissa on varoja käytetty älypyöräteiden rakentamiseen. Nämä on tarkoitus pitää sulana ja pyöräilykunnossa myös talvisin. Älytiet ovat kuitenkin vain minimaalinen osa tiestöä joten pyörä ja pyöräilijä on hyvä varustaa talvea varten jotta matkanteko olisi mahdollisimman miellyttävää ja turvallista.
Mitä kaikkea tulisi huomioida kun kesä meni ja talvipyöräily kiinnostaa?
Asenne on kaiken a ja o. Kesällä pyöräilevät kaikki, talvella vain harvat. Ne, jotka ovat valmiita kohtaamaan kylmän viiman ja sään isot vaihtelut sekä ajoalustan haasteet.
Polkupyörän osat on hyvä öljytä ja pitää puhtaana toiminnan varmistamiseksi. Rapakelit ja hiekoitushiekka sekä suola tekevät vahinkoa pyörän osille ellei niitä säännöllisesti puhdista. Lämpötilan vaihtelut aiheuttavat sulamista ja jäätymistä. Yleensä vaihteet ja jarrut jäätyvät koska niiden suojakuorien alle on jäänyt kosteutta ja likaa. Nämä pitäisi putsata ja öljytä huolella. Lyhyesti sanottuna lähes kaikki mikä on pyörässä liikkuvaa osaa, voi talven aikana jäätyä tai ruostua.
Suojaamalla liikkuvat osat öljyllä tai voiteella kohteen mukaan ja säilyttämällä pyörää sisällä voi välttyä suurimmilta harmeilta. Suihkutettavat öljyt ovat kohtalaisen helppoja laittaa kenen tahansa.
Pyörän voi viedä talvellakin silloin tällöin huoltoon ellei itsellä riitä aika tai taito puhdistaa ja rasvata pyörää ja sen osia.
Talvirenkaat
Kuten auton, on polkupyörän talvirenkaat hyvä vaihtaa ennen kuin lämpötilat painuvat pakkasen puolelle. Märät, liukkaat tai lumiset tiet haastavat joten rengas on hyvä valita ajo-olosuhteiden mukaan. Talvirenkaat ovat karheampia ja kestävämpiä mikä on tärkeä ominaisuus hiekoitetuilla teillä. Renkaiden pintakuviointi määrittää renkaiden pitokyvyn. Kulunut pintakuviointi on kuin liikkuisi kumisaappailla jään päällä. Pitoa ei ole.
Jäisellä tiellä pintakuvioinnin lisäksi nastat ovat iso turvallisuutta lisäävä tekijä. Pyörää on mukavampi polkea hyväpitoisten, leveiden renkaiden tuodessa varmuutta ajamiseen. Nastat pureutuvat hyvin jäähän ja tiiviiseen lumeen. Paksussa lumessa leveät, hyvän pintakuvion omaavat renkaat ovat hyvät nastojen tuodessa lisävarmuutta mahdollisesti vaihtelevaan alustaan.
Millaiset nastarenkaat ovat hyvät? Kuinka monta nastaa renkaassa pitää olla jotta pito on hyvä?
Hyvä pito saavutetaan nastarenkaalla, jossa on 240 nastaa. On hyvä huomioida, että mitä enemmän nastoja on, sitä painavampi rengas on ja sitä raskaampi polkea. Polkupyörässä ei ole pakollista molempien renkaiden olla samanlaisia. Toisin sanoen eturenkaassa voi olla vaikkapa 240 nastaa ja takarenkaassa 140 nastaa, jolloin ajotuntuma ja pito on hyvä mutta renkaiden painosta on saatu nipistettyä hieman pois.
On hyvä muistaa että myös polkupyörässä talvirenkaat vaativat sisäänajon kunnes ovat parhaimmillaan. Noin 40-50 km maltillista ajamista estää nastojen löystymisen ja irtoamisen renkaista. Jos sinulla on viime vuotiset renkaat ja mietit voiko niitä edelleen käyttää, on hyvä nyrkkisääntö tarkistaa muutama asia. Onko renkaassa edelleen nastoja ja ovatko ne suorassa. Lisäksi on hyvä tarkistaa onko kumi haperoitunut tai lohkeamilla. Jos jäljellä olevat nastat ovat vinossa ei pito ole enää hyvä. Haperoitunut tai lohkeillut rengas ei myöskään ole enää turvallinen vaan viisainta on hankkia uusi. Tästä pääset katsomaan vaihtoehtoja ja vertailemaan hintoja!
Vinkki talvipyöräilyyn: tarkkaile rengaspaineita. Kun ilmanpaine renkaassa on matala, on pito parempi mutta polkeminen on raskaampaa kuin korkeammalla paineella. Kylmä ilma laskee rengaspainetta ja palautuu kun pyörä otetaan sisälle. Jos esimerkiksi ajat pyörällä töihin lämpimillä renkailla on polkeminen kevyttä. Jos pyörä on työpäivän ajan ulkona kylmässä, rengaspaine putoaa ja polkeminen muuttuu raskaammaksi. Kylmää rengasta ei kuitenkaan kannata pumpata täyteen sillä taas sisään vietäessä ilma renkaan sisällä laajenee ja sisäkumi saattaa räjähtää.
Voita XXL lahjakortti! Osallistu arvontaan tästä!
Lokasuojat
Ilman lokasuojia ajo on veden, loskan ja kuran vuoksi likaista puuhaa. Renkaasta roiskuu väistämättä selkään märät jäljet. Yleensä lokasuojat kuuluvat pyörän vakiovarusteisiin, mutta esimerkiksi maastopyöriin ne pitää ostaa lisävarusteena.
Lokasuojien kiinnitystavoissa on vaihtoehtoina pikakiinnitteisiä sekä kiinteitä lokasuojia. Pikakiinnitteinen napsautetaan pyörän runkoon ja kiinteä ruuvataan joten se pysyy myös vakaammin paikallaan. Huomioi lokasuojaa valitessasi, että se on noin 3-5 mm leveämpi kuin renkaat jotta rengas mahtuu pyörimään sen alla ja suojaa siten myös roiskeilta paremmin.
Polkupyörän etuvalo
Suurin osa vuorokaudesta on talviaikana hämärää tai pimeää. Siksi on hyvä huolehtia pyörän valaistus ja heijastimet kuntoon. Näet eteesi ja sinut nähdään. Tieliikennelaki määrittää, että polkupyörässä kuuluu olla kirkas etuvalo sekä punainen takavalo. Heijastimet pitää olla edessä, takana ja sivuilla.
Valaisimissa ja niiden tehoissa on vaihtoehtoja. Miten valita oikeanlainen, riittävätehoinen pyörän lamppu? Hyvä lähtökohta on miettiä, missä yleensä ajaa. Kaupungissa vai pimeällä tiellä. Kaupungissa riittävä teho on noin 50 lumenia. Pimeällä tiellä tarvitaan tehokkaampi, noin 100 lumenin valaisin jotta eteen näkee hyvin.
Maastopyöräilyssä tehokas valaisin on erityisen tarpeellinen. Jopa 1000 lumenia ei ole liikaa, sillä ympäristö ja yllättävät mutkat vaativat hyvän valaistuksen onnettomuuksien välttämiseksi.