Kävelyllä

Kävelyn hyödyt

Ulkoiluun ja yleensä liikkumiseen on tarjolla monenlaisia vaatteita ja välineitä. Monet niistä voivat olla todella tarpeellisia ja antavat laajemmat mahdollisuudet toimia eri olosuhteissa ja monin eri tavoin.  

Syntymälahjana olemme saaneet jalat ja niitä käyttäen, ns. apostolin kyydillä eteneminen ei vaadi rahaa eikä välineitä ellei itse niihin halua panostaa. 

Kävely on helppoa, useimmille sopivaa ja mahdollista toteuttaa. Kellonajalla tai paikalla ei ole väliä. Kävelemään pääsee aina. Kävelyvauhtia voi vaihdella tarpeen mukaan. Miten mukavaa onkaan toisinaan kävellä hitaasti. Katsella ympärilleen ja aistia ja nähdä ympäristö ja pienetkin asiat jotka yleensä jäävät huomaamatta.  Kävelyvauhtia lisäämällä liikkumisen tehokkuus lisääntyy. Ystävän tai ryhmän kanssa kävellessä korostuu myös sosiaalisuus.

Mitä useammin, nopeammin ja pidempiä aikoja kerrallaan kävelet, sitä enemmän kävelyn vaikutukset näkyvät omassa kunnossa. Terveyteen ja hyvinvointiin kävely vaikuttaa pääsääntöisesti aina positiivisesti, riippumatta vauhdista ja kestosta. 

Jos olet liikkunut aiemmin vähän, on hyvä että aloitat kävelyn vähitellen. Pieni kävelylenkki tasaisella alustalla itsellesi hyvältä tuntuvalla vauhdilla on hyvä. Pikkuhiljaa kävelyä voi pidentää ja kun vaikkapa puolen tunnin kävelylenkit tasamaalla alkavat kyllästyttää, voi haastetta lisätä. Metsä- ja kuntopolut vahvistavat muun muassa koordinaatiota ja tasapainoa.

Pitkäkestoiset kävelylenkit reipasta vauhtia ylläpitäen kuluttavat energiaa. Jos tavoitteena on painonpudotus, on kävely varsinkin alkuvaiheessa yksinkertaisin tapa lähteä liikkumaan. Kynnys lähteä jumpparyhmiin tai kuntosalille voi olla korkea, mutta ulkona kävely, jos mahdollista vaikka metsässä liikkuminen voi olla hyvä vaihtoehto. 

Metsässä voi kävelyn lisäksi vaikka jumpata ja venytellä. Mielikuvitusta peliin, niin saat metsästä oman kuntosalin. Muista kuitenkin, että metsässä liikkuvalla on jokamiehen oikeuksien lisäksi myös velvollisuuksia, jotta metsä ja puut eivät vaurioidu siellä kulkiessa. Metsässä myös luonnon äänien kuunteleminen on rauhoittavaa, lähes meditatiivista jos antautuu rauhalliseen tunnetilaan. 

Lyhytkin metsäkävely tekee hyvää mielen hyvinvoinnille.

Kävelyllä on kaiken kaikkiaan hyvä vaikutus mieleen ja rauhoittumiseen sekä sitä kautta keskittymiskyvyn lisääntymiseen. 

Kävellessä lihakset tekevät niille luontevaa työtä. Aineenvaihdunta lisääntyy ja energiaa kuluu. Kävelyn jälkeinen uni on rauhallisempaa ja parempaa, sillä fyysisen rasituksen ja ns. terveen väsymyksen lisäksi mieli on rauhallinen. 

Mielen ollessa rauhallinen myös hengitys on rauhallista. Sydämen syke laskee ja kehon hälytystila lievenee. Stressitaso laskee. 

Tämä vaikuttaa käyttäytymiseen. Kun mieli on parempi, ärsyyntyminen ei tapahdu niin nopeasti kuin stressaantuneena. Keskittyminen, muisti ja yleinen energisyys paranevat.

Kun itsellä on parempi olla, heijastuu se myös ympärillä oleviin ihmisiin. Parhaassa tapauksessa sosiaaliset suhteet voimaantuvat ja annat kipinän toisillekin harrastaa ulkoilua ja kävelyä enemmän. Hyvä asia tuo yleensä lisää hyvää. 

Ajatuksia ajankäyttöön

Onko kävelylle aina aikaa?  Ajankäyttö perustuu omiin valintoihin, arvoihin ja asenteisiin. Asialle, mitä arvostaa, löytää yleensä aikaa. Kun arvostaa omaa itseään ja hyvinvointiaan, löytää keinoja miten sitä voi toteuttaa. 

Autolla on helppo hurauttaa lähikauppaan ja muille asioille. Jos ostosreissuilla ostetaan viikon ruuat, tuo auto kyllä helpotusta arkeen. 

Jos asut paikassa, mistä on kohtuullinen matka kauppaan tai muihin asiointipaikkoihin, mikset kulkisi näitä matkoja kävellen. 

Kun tapaat ystäviäsi, onko pullakahvin ääressä istuminen ainut tapa vaihtaa kuulumiset. Ulkona kävellen on helppo puhua ja helppo olla tarvittaessa hiljaa vain keskittyen liikkumiseen. 

Voitko osallistua etänä palavereihin kuulokkeet korvissa, samalla kävellen. Kuitenkin niin että tarvittaessa on mahdollisuus istahtaa ja tehdä muistiinpanoja.

Voiko työpaikan palaverit viedä ulkotiloihin pois happiköyhistä huoneista.

Jos teet työtä missä tehtäväsi on keskustella asiakkaan kanssa, auttaa ammatillisesti tai toimia vertaistukena, voisiko jokin tapaamiskerta olla ulkona ja tapahtua kävellessä. 

Pienet päivittäiset valinnat vaikuttavat tulevaisuuteen. Tässäkin.