Aktiivisuusranneke

Aktiivisuusranneke vai älysormus?

Aktiivisuusrannekkeet ovat nykyisin suosittuja, vaikuttaa siltä, että ne ovat yleisempiä kuin tavalliset rannekellot. Ranneketta kutsutaankin usein nimellä älykello. Aktiivisuusrannekkeen avulla voi seurata käveltyjen askelten määrää ja tallentaa erilaisia treenejä riippuen kyseisen rannekkeen ominaisuuksista. Älykello mittaa nukkumasi ajan sekä sydämen sykkeen. Kellon avulla voi seurata omia tapojaan liikkua ja se muistuttaa jos olet liian pitkään paikallasi. Joissain älyrannekkeissa on treeni- tai rentoutusohjeita joita voi hyödyntää. Kello myös kertoo kun päivän aktiivisuustavoite täyttyy. Aktiivisuusrannekkeesta ja mallista riippuen ranneke on joko oma erillinen yksikkönsä tai liitoksissa puhelimen sovellukseen. Sovelluksen kautta voi nähdä tarkempia tietoja omasta liikkumisen ja levon suhteesta ja ehdotuksia sen parantamiseksi.

Ulkonäöllisesti huomattavin ero on, mihin älylaitteet ”puetaan”. Älysormus sormeen, älykello ranteeseen. Sormus on huomaamattomampi kuin ranneke. Älysormus on toistaiseksi harvinaisempi kuin aktiivisuusranneke, eivätkä ulkopuoliset välttämättä huomaa sormuksessa mitään poikkeavaa tavalliseen sormukseen verrattuna.

Älysormuksen ominaisuuksiin ei kuulu treenien ja niiden aikaisen sykkeen tallentaminen. Oura ei myöskään mittaa kulkemaasi matkaa, mutta laskee ottamasi askeleet ja aktiivisen sekä passiivisen ajan. Sormus noteeraa päivätorkut, kehon lämpötilan sekä kulutetut kalorit. Yön aikana sormus kerää tietoa leposykkeestä ja sen vaihtelusta sekä hengitystiheydestä. Lisäksi se rekisteröi liikkeesi yön aikana ja unen eri vaiheet. Sormuksen keräämät tiedot näet Ouran omasta puhelinsovelluksesta. Oura älysormus antaa tietoa terveydellisiin seikkoihin liittyvistä asioista jotta löydät hyvän vuorokausirytmin sekä itsellesi optimaaliset ajat liikkumiselle ja levolle.

Älysormusta tai ranneketta tulisi käyttää mahdollisimman kokoaikaisesti, jotta se saisi kerättyä riittävän määrän tietoa päivärytmistäsi ja sen pohjalta voi huomauttaa muutoksista tai tarjota ehdotuksia voidaksesi paremmin.

Polar ignite – aktiivisuusranneke

Ranneke mittaa sykkeen suoraan ranteesta. Se tallentaa kuljetun nopeuden, matkan, korkeuden ja reitin. Se seuraa myös palautumista ja arvioi siihen tarvittavan ajan. Palautumisajan kello laskee keräämiensä tietojen perusteella. Näitä tietoja ovat syke, sykevaihtelu, hengitysvaihtelu ja unitiedot. Polar Ignite ranneke kartoittaa univaiheet, eli kevyen ja syvän unen, sekä ohjaa tarvittaessa unen laadun parantamiseen. Kun otat aktiivisuusrannekkeen käyttöön, se neuvoo sinua pitämään ranneketta vähintään kolme peräkkäistä yötä. Näiden öiden aikana ranneke kerää tietoa jonka pohjalta jatkossa saat joka aamu kelloosi uniraportin. Uniraportti antaa tiedon kuinka nukuit yön aikana. Minkä aikaa unesi on ollut kevyttä ja milloin syvää. Raportissa on myös arvio ajasta, jonka olet ollut hereillä yön aikana.

Polar Ignite antaa myös vinkkejä päivittäiseen kuntoiluun ja palautumiseen. Vinkit perustuvat kellon keräämiin tietoihin esimerkiksi kuluneen yön unen määrästä. Ranneke voi kehoittaa esimerkiksi kardio-treeniin ja antaa vinkit nopeuden parantamiseen intervallitreenillä. Voit valita kardio keskitason, perus kuntopiirin tai perus kehonpainotreenin. Esimerkiksi kehonpainotreenissä aika-arvio on n. 20 minuuttia. Työskentely alkaa lämmittelyllä, jonka ajanoton ranneke aloittaa automaattisesti. Tämän jälkeen vuorossa on kyykky ja punnerrus jotka ranneke kertoo ja tärinällään ilmoittaa työskentelyajan alkamisen ja päättymisen. Liikkeitä ovat lisäksi ”hyvää huomenta” , tuolipunnerrus ja vatsarutistukset.

Tähän päivitetään lisää älykello kokemuksia…

Polar Ignite on apuna jos haluat harjoitella tehokkaasti ja kohottaa kuntoa tavoitteellisesti. Esimerkiksi oman juoksusuunnitelman muodossa. Polar Ignite seuraa aktiivisuutta 24/7. Sovellus on selkeä ja ranneke helppo käyttää.

Ulkonäöltään Polar älykello on soveltuva naiselle ja miehelle. Rannekkeen kevyt ja tyylikäs muotoilu on monelle naiselle mieleisin vaihtoehto mutta ei miehiseen makuunkaan liian kevyt. Todellinen unisex-malli. Lisäksi silikonisen hihnan värivaihtoehdoilla saa rannekkeen oman näköisekseen.

Oura – älysormus

Suomessa kehitetyn Oura-sormuksen ominaisuuksia on tarkka unen mittaus sekä sormuksen käyttäjän vuorokausirytmin tunnistaminen. Sormus auttaa seuraamaan omaa luonnollista vuorokausirytmiä ja sovittamaan siihen omat elämäntavat sekä unitottumukset. Sormus tunnistaa liikunnan tehokkuuden, ajoituksen ja pituuden sekä myös liikkumattomuuden.

Oura-sormus ja Oura-sovellus ohjeistavat sormuksen käyttäjää paremman, palauttavan unen samiseen ja oman vuorokausirytmin seuraamiseen. Sormus mittaa sykettä ja kehon lämpötilaa ja antaa palautetta esimerkiksi kuinka olet nukkunut ja palautunut yön aikana.

Älysormus mittaa yön aikana unen laatua ja unen eri vaiheita. Se tunnistaa syvän unen, kevyen unen sekä valveillaolo ajan. Sormus mittaa myös leposykkeen ja sykevälivaihtelut sekä kehon lämpötilan ja hengitystiheyden. Näistä ominaisuuksista on hyötyä esimerkiksi rentoutus- ja hengitysharjoituksiin liittyen.

Sormus vaikuttaa laadukkaalta, muotoilu on tyylikäs ja tuntuu sormessa tavalliselta sormukselta. Antureita ei huomaa käytössä.

Sormus on ylivoimaisesti aktiivisuusrannekkeita parempi unen aikaista tietoa analysoidessaan. Nämä tiedot käyttäjä voi lukea Ouran sovelluksesta. Sovelluksessa ei näy jatkuvaa sykettä, mutta sykkeen ja sykevälivaihtelut näkee piirrettynä graafisesti.

Ouran sovellus arvioi liikkumisen voimakkuutta tehoalueittain ja laskee kulutetut kalorit. Voimakkuus arvioidaan asteikolla matala, keskitaso ja kovatehoinen. Ourassa ei ole mahdollisuutta valita seurantaa eri liikuntalajeissa kuten aktiivisuusrannekkeissa.

Sormuksessa on langaton lataus. Akku kestää maksimissaan viikon. Oura-sormusta on saatavillakolmea eri mallia. Muotoilu on kaikissa hieman erilainen mutta tekniset ominaisuudet ovat samat. Sormusta on saatavilla kahdeksassa eri koossa. Valintaa tehdessä on hyvä huomioida missä sormessa aiot sormusta pitää. Sormien koko voi muuttua päivän aikana esimerkiksi lämpötilan vaihteluiden vuoksi. Sormusta kannattaakin kokeilla lämpimiin sormiin, jolloin sormen koko on isoimmillaan. Jos sormus tuntuu väljältä, on se liian iso ja voi pudota helposti. Toisaalta sormus on liian pieni, jos joudut kääntelemään sitä saadaksesi sen pois sormesta. Jos mietit kahden koon välillä, kannattaa valita sormuksista isompi.